FullSizeRenderKrachttraining versus hardlopen. Jan had zijn twijfels. Heeft het wel zin? Wat schiet ik er mee op? Of moet ik me er bij neerleggen dat ik snelheid verlies naarmate ik ouder word. Dit zijn vragen die niet alleen voor Jan gelden, maar voor velen. Lees hieronder zijn verhaal.

Ervaring
Na al jarenlang over de hele wereld marathons gelopen te hebben stond halverwege oktober de marathon van Amsterdam op het programma. Nu is mijn ervaring dat de eindtijden en mijn snelheid de laatste jaren toch wat aan het afnemen zijn en dat is, vooral gezien mijn fanatisme, niet de bedoeling. Tijd voor een nieuwe prikkel om in Amsterdam weer eens een toptijd te lopen.

Wat is die prikkel?
Eind mei ben ik begonnen om krachttraining te integreren in mijn trainingsregime. De eerste weken kan je dan redelijk vaak (3-4 keer per week) het krachthonk in omdat de loopafstanden nog niet zo lang zijn, maar naar mate de afstanden langer worden (20-30 km) wordt de krachttraining ook wat minder (1-2 keer per week).

Wat vind je van het krachtschema?
Het krachtschema was voor mij als beginner wel even wennen. Spierpijn op allerlei plaatsten waarvan ik niet wist dat ik spieren had zitten. Uiteindelijk werd ik steeds fanatieker omdat ik merkte dat het werkte.

Wat voor resultaat heb je geboekt?
Na maandelijks te wegen, te meten en steeds fanatieker te worden verloor ik, ondanks een hele leuke vakantie tussendoor, ruim 5 kg aan gewicht en ongeveer 10 cm aan buikomtrek. Dit heb ik in eerste instantie gedaan door bewust te worden van mijn calorie├źn verbruik en inname en er dan voor te zorgen dat ik meer calorie├źn ging verbruiken dan dat ik binnenkreeg. Uiteindelijke doel was natuurlijk wel volop energie te behouden voor mijn trainingen dus ik moest ook niet te diep gaan graven in mijn energie. Natuurlijk was het doel om fitter te worden en niet perse om  af te vallen, maar de kilo’s die eraf zijn gegaan geven een enorme boost.

Het moment
Toen was daar op zaterdag 17 oktober eindelijk het moment om te kijken of het allemaal niet voor niets was geweest. Ik voelde me sterk en fit dus ging het goed komen had ik in mijn hoofd. 3 uur en 46 minuten later kwam ik over de finishlijn gesprint en heb ik mijn snelste marathon van de afgelopen 5 jaar gelopen! Sterker nog, ik was 35 minuten sneller dan vorig jaar in Londen.Mijn tegenstrijdige gevoel en twijfels over de krachttraining zijn volledig weggenomen en voor mijn volgende marathon kom ik zeker op herhaling. Ik kijk nu alweer uit naar de spierpijn die ik weer ga krijgen!

Get moTivated!

62 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *